Maatilavierailut peruskoululaisille

Jokainen meistä syö joka päivä. Hyvinvointimme perustana on muun muassa monipuolinen, terveellinen ravinto ja liikunta. Teemme joka päivä valintoja siitä mitä syömme, miten ja minkä verran liikumme.
Lasten ja nuorten olisi hyvä nähdä maataloudessa se työnmäärä, minkä se vaatii ruuan alkutuotannossa. Ruuanarvostus pohjautuu myös siihen. Asioiden näkeminen ja kokeminen käytännössä on eri asia kuin luettuna tekstinä. Monille tämän päivän lapsille ja nuorille ruuan alkutuotanto on hämärtynyt ravintoketjussa. Maatiloilla vierailu voisi olla oppilaille iso elämys, kaikilla aisteilla.
Miten tunnettua oppilaille on paikallinen maatalous ja sen tuottama lähiruoka? Lasten ja nuorten ravinnonvalinnoissa on meidän tulevaisuutemme.
Esitän, että Siilinjärven kunta sitoutuu selvittämään yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa peruskoululaisten maatilavierailujen osalta sekä sitä tapahtuuko vierailut kenties 3. luokalla yrittäjille sopivissa määrin?
Siilinjärven kunnan kouluja on ympäri Siilinjärveä, joten mahdollisuus vierailujen toteutumiseen pyöräillen/kävellen olisi hyvin mahdollista.

Siilinjärvellä 7.11.2022

Terhi Holm