Kunnanjohtajan johtajasopimuksen kiemurat

Kunnanhallituksen kokouksessa 26.1.2015 päätettiin kunnanjohtajan johtajasopimuksesta. Närää ja keskustelua on herättänyt etenkin kunnanjohtajan johtajasopimukseen sisältyvä eroraha. Uutis-Jousen numerossa 5/2015 kunnanhallituksen puheenjohtaja Ilmari Hartikainen antaa ymmärtää, että valtuustoryhmien välisissä neuvotteluissa olisi sovittu 15kk palkkaan perustuva eroraha. Tämä ei pidä paikkaansa.

Perussuomalaisten valtuustoryhmällä oli valtuustoryhmien välisessä neuvottelutilaisuudessa oma edustaja, valtuustoryhmän puheenjohtaja Henri Uljonen. Tässä neuvottelussa ei ymmärtääksemme sovittu mitään kuukausimäärää lopullisesti. Perussuomalaiset vaativat kokouksessa asian tuomista uudelleen valtuustoryhmien puheenjohtajien kokoukseen, kunnanjohtajan kuulemisen jälkeen. Johtajasopimusluonnos ei mielestämme ollut, eikä ole vieläkään, aivan yksiselitteinen. Uusi kuntalaki ei ole vielä voimassa ja toisekseen, eroraha ei ole pakollinen, vaan siitä voidaan sopia osana johtajasopimusta.  Ehdotuksemme uudesta käsittelystä valtuustoryhmien kokouksessa ei odotetusti tuottanut tulosta. Kuka tai ketkä sitten lienevät yhteisesti sopineet 15kk erorahasta? Ainakaan me Perussuomalaiset emme ole tällaisessa neuvottelussa olleet, emmekä ole erorahasta ylipäätään kenenkään kanssa mitään lopullista sopineet.

Mikäli erorahasta olisi sovittu yhteisesti, päätöksenteon kulku kunnanhallituksen kokouksessa olisi varmasti ollut toinen. Kunnanhallituksen edustajamme Jukka Rekola jätti asiasta eriävän mielipiteen. Jos jotakin sovitaan, se pidetään. Jos puolestaan mistään ei sovita, ei myöskään sovi julkisesti ilmaista sellaista mikä ei pidä paikkaansa.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä ei hyväksy kepulikonsteja (kts. Suomisanakirja). Emme myöskään päätösehdotuksia mitkä sisältävät asioita, jotka koemme epäoikeudenmukaisiksi tai lain hengen vastaisiksi.  Usein kuulee sanottavan: “Päätöksenteossa Siilinjärvellä on totuttu toimimaan tietyllä tavalla, Siilinjärvi hengen mukaisesti”. Onko tässä kyseessä olevassa asiassa totuttu tapa luettavissa kunnanhallituksen pöytäkirjasta, ken tietää?

Päätösehdotukset eivät aina ole kaikkien mieleen. Olisi varsin kummallista jos keskustan ja demareiden kannattamat asiat kelpaisivat kerta toisensa jälkeen. Tätä he eivät voi edes odottaa, saatikka vaatia. Toivoa sitä kyllä soppii, mutta toiveeksi jää jatkossakin. Me emme ala kenenkään apupuolueeksi. Asiat pitää tuoda päätettäväksi rehellisesti ja huolellisesti valmisteltuina. Ketunhännät saa luvan jäädä kotiin ja päätöksentekoon on saatava lisää avoimuutta. Totutut toimintatavat ja pienet piirit ovat aikansa eläneet. Nyt on muutoksen ja peiliin katsomisen aika.

Siilinjärven Perussuomalaiset valtuustoryhmä