Valtuustoryhmän puheenvuoro talousarviosta

Arvoisa puheenjohtaja, kunnanjohtaja, viranhaltijat, valtuutetut ja muut läsnäolijat.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä kiittää valmistelijoita ja kunnanhenkilöstöä työstä, joka on tehty talousarvion suhteen, joka tänäkin vuonna oli vaikea. Tämä talousarvio jää historiaan myöskin kunnanjohtaja Vesa Lötjösen viimeisenä.

Kunnantalous on tiukka ja jokainen meistä on huolissaan esimerkiksi energian hinnannoususta ja tulevasta hyvinvointialueesta, sen toimivuudesta ja sen mukanaan tuomista kustannuksista.

Epävarmuustekijät valtakunnantasolla eivät voi olla vaikuttamatta kuntapuolenkin toimintaan. Kevään eduskuntavaalien jälkeen nähdään, millaisia kurssinkorjauksia tuleva hallitus tekee Suomi-laivaan. Jospa edessä olisi jo vähän vakaammat ajat viime vuosien, maailmaa ravistelleiden tapahtumien jälkeen.

Haluaisimme että päättäjien suhtautuminen kohdistuisi tärkeisiin asioihin kuten lapsiin, nuoriin ja heikommassa asemassa oleviin ja käytettävissä olevat varat sijoitettaisiin näihin tulevaisuuden nimissä eikä esimerkiksi toisarvoisiin taideteoksiin.

Kuntastrategiassa määritelty itsenäinen kunta on Perussuomalaisille tärkeä asia ja toivomme tulevan kunnanjohtavan arvostavan sen merkitystä kaikille kuntalaisille. Siilinjärvi on ihmisen kokoinen kunta, jossa jokaisen kuntalaisen on hyvä olla ja asua. Pidetään se sellaisena jatkossakin.

Muistakaamme kuitenkin, että me kaikki kuntapäättäjät yli puoluerajojen olemme kuntalaistemme asialla. ”Hyvä idea” on hyvä idea sen esittäjästä riippumatta sekä tukemisen ja edistämisen arvoinen.

Siilinjärven perussuomalaisten valtuustoryhmä hyväksyy talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosiksi 2024-2025 sekä toivottaa jokaiselle tasa-arvoisesti hyvää joulun odotusta ja onnellista uutta vuotta.

Siilinjärven perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenvuoro kunnanvaltuuston kokouksessa 19.12.2022